П`ятниця, 04.07.2025, 11:33
Вітаю Вас Гість | RSS

Голинчинецька СЗШ І-ІІІ ст.

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 55
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

урок з української мови. 5 клас. вчитель: Горчук В.П.
01.04.2011, 11:41
ТЕМА. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України
Мета: допомогти учням зрозуміти значення мови в житті суспільства, розкрити її роль як державної в Україні, викликати інтерес до мовної проблеми; формувати  комунікативні вміння; виховувати національну гідність, повагу до мови як  національного скарбу й символу держави.
Обладнання: тлумачні словники, висловлювання про мову; таблиця «Мова»; твори українських поетів про мову.
ТИП уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф

Тебе у спадок віддали мені
Мої батьки і предки невідомі,
Що гинули за тебе на вогні.
Так не засни в запиленому томі,
В неткнутій коленкоровій труні —
Дзвени в моїм і правнуковім домі
                               Д. Павличко

ХІД УРОКУ

І. Етап рефлексивного контролю

1. Вступне слово вчителя.

Ти зрікся мови рідної. Тобі
Твоя земля родити перестане,
Зелена гілка в лузі на вербі
Від доторку твого зів'яне!
Ти зрікся мови рідної. Твій дух
На милицях жадає танцювати.
Від ласк твоїх закам'яніє дух,
І посивіє рідна мати!
Ти зрікся мови рідної. Віки
Ти йтимеш темний, як сльота осіння.
Від погляду твого серця й зірки
Обернуться в сліпе каміння.
Ти зрікся мови рідної. Ганьба
Тебе зустріне на шляху вузькому...
Впаде на тебе, наче сніг, журба — 
Її не понесеш нікому! 
Ти зрікся мови рідної. Нема

 Тепер у тебе роду, ні народу.

Чужинця шани ждатимеш дарма — 

В твій слід він кине сміх погорду!
                                    Д. Павличко

2. Повідомлення теми і мети. Мотивація навчання.

       Людина є носієм мови, мова єднає народ, служить для їх спілкування, пізнання світу, формує думки. Любов і шана рідної мови є показником ставлення людини до своєї Вітчизни, до своєї історії, до своїх пращурів.
Про значення мови в житті суспільства, про її роль ми й поговоримо сьогодні. А спробуємо довести, чи справді без мови нема народу.

II. Вивчення нового матеріалу

1. Моделювання навчальної ситуації.
— Пригадайте, які ви знаєте вірші про мову...
(Т. Шевченко «І мертвим, і жи¬вим...», В. Самійленко «Українська мова», О. Олесь «О слово рідне!..», М. Рильський «Рідна мова», В. Сосюра «О мова моя», «Рідна мова», Д. Павличко «О рідне слово...». О. Підсуха «Мова».)
— Мова — це явище вроджене чи мови треба вчитися? (Діти висловлюють свої міркування.)
— А правильність ваших відповідей ми перевіримо, опрацювавши вправу із підручника.
2. Робота з підручником.
 Вправа 1.
— Дати заголовок, поділити на частини і поставити до них питання.
— Вибрати із тексту і записати призначення мови.
— Пригадати і записати прислів'я про мову, слово.

III. Трансформація моделі

1. Виконання вправи.
Уч и т ел ь. Про мову існує багато легенд, одна з них вміщена у вправі 3.
2. Робота зі словником.
Знайти значення слів: вежа, зарозумілість, зухвальство, марнославні, бундючні.
— Які ви знаєте мови?
3. Міні-диктант «Рідна мова».
Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. У народу немає скарбу більшого, як його мова... Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти. Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні. (Ю. Мушкетик)
— Чи згодні ви із твердженням Ю. Мушкетика про те, що у народу немає скарбу більшого, як його мова?
4. Конкурс «Найкращий коментатор мудрих думок»
— Поясніть значення слова «скарб».
— Як ви розумієте вислів «Державною мовою в Україні є українська мова»?
5. Вправа 5 (усно)
— Який документ засвідчує державність української мови?
— Поясніть значення слова «конституція».
— Де, крім України, ще можна почути українську мову?
— Чому люди, які живуть далеко за межами України, знають, вивчають і говорять українською мовою?
— Які мови ви знаєте чи вивчаєте?
—Для чого потрібно вивчати мови інших народів?
Із таблиці «Мова» вибрати 5 слів, пояснити їх значення, скласти речення.

IV. Рефлексія

— Яку роль виконує мова в житті людини?
— Чи згодні ви з думкою Д. Павличка про те, що без мови нема ні роду, ні народу, не поважають тих людей, які зрікаються рідної мови?
— Який документ забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови?

V. Домашнє завдання

— Вивчити вірш про українську мову.
— Виконати вправу 6.
— Скласти й записати висловлювання на тему «Роль мови в житті людини».

Категорія: Мої файли | Додав: шеф
Переглядів: 9527 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту